Платформата е проект на Фондация „Имеон-Балкани“, обединяващ усилията на едни от най-значимите съвременни автори от областта на визуалните изкуства в България, които даряват свои картини, за да подкрепят бъдещото поколение творци. За да разберете повече или да станете част от инициативата като се сдобиете с произведение от известен художник, разгледайте колекцията онлайн оттук: https://imeonbalkans.org/ Картините могат да бъдат и видени и закупени на място в Център за изкуства „Арт лаборатория“ с предварителна заявка.
Официални партньори на платформата са Национална художествена академия, Съюз на българските художници, Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“, Магазин за арт материали „Слънчоглед“ и Център за изкуства „Арт лаборатория“.
В нашето съвремие понятията за красота и традиция, отнесени към визуалните изкуства, са променили своето значение – не като смисъл, а като разбиране за тяхната комплексна и абстрактна характеристика. Субективните интерпретации са изместили класическите дефиниции и са се превърнали в техни антиподи. Възможните противоположности на „красиво“ и „традиция“ са използвани и проиграни докрай; днес да се говори за „красиво“ е табу, неприлично, непрофесионално. Но не е ли изкуството отражение на живота? – такъв какъвто е – нито красив, нито грозен. Претворената чрез него действителност запазва момента, заедно с носталгията за това, което е било и няма да бъде повече, но остава „вечно“ чрез нарисувания образ.
Изложбата LABORITAS, подредена преди точно четири години в пространството на галерия ART LAB, продължава с второто си издание Bisextilis.
Календарът като система за измерване на времето, основана на периодически повтарящи се природни явления, се използва във всекидневието като пътеводител на нашето съществуване. Времето изглежда непоклатимо, установено, абсолютно, но веднъж на 4 години се появява допълнителния високосен ден 29 февруари, който компенсира и синхронизира календарната година с астрономическата.
Авторите Юлиан Станкулов, Румен Панайотов, Михаела Каменова, Ялмур Станкулова, Виктор Павлов, Диана Пондалова, Массимо Баджо и Анна Чифудова представят съвременни форми на живопис и скулптура и интерпретират понятието време, поставяйки го под съмнение. Осемте художници „сверяват часовниците си“, за да се впуснат отново в природно-житейския континуум.
„Апетитът идва с яденето“
Съдържанието на дискурса от известната фраза от романа „Гаргантюа и Пантагрюел“ на френския писател Франсоа Рабле се основава на факта, че основно житейско предизвикателство е започването на действие. Да застанеш пред бялото платно е отначало неудобно, мъчително, притеснително. Но веднъж започнал първият успех става вдъхновение, а останалото идва от само себе си. Последващият процес зависи от съвестта и търпението.Приготвени собственоръчно, заснети и след това нарисувани обектите са изконсумирани напълно. На свой ред зрителя също има възможността да консумира: веднъж визуално, картинното изображение и втори път вкусово, опитвайки в действителност самия обект.
Мотивацията те кара да започнеш. Навикът е това, което те поддържа да продължаваш.
Джим Райан
На 12 октомври 2016 г., в галерийното пространство на Центъра за изкуство „Арт лаборатория“, ще бъдат подредени творби на художничката Диана Стамова. Тя е родена в Пловдив през зимата на 1990 г. Завършила е Националната художествена гимназия „Цанко Лавренов“, Пловдив, специалност “Живопис”. Придобива магистърска степен в Националната художествена академия, специалност „Рекламен дизайн“. През студентските си години участва в организацията на фестивала Unblock, който превърна в галерия коридорите на общежитията на НХА в блок 28 в Студентски град. В рамките на 3 дни 40 художника изрисуваха 7-те етажа на сградата, а рисунките продължават да носят добро настроение и до днес. Сега младата художничка работи като UI дизайнер, а през свободното си време рисува.
Проект 365 е първата самостотелна изява на Диана и представя в рисунки нейния живот в продължение на една година. Проектът е започнал на 16 ноември 2014 г. В този документален експеримент авторката упражнява бързия, спонтанен рисунък без възмоност за корекция (Ctrl+Z) на бирен картон с размер А6 с тънкописец с туш. Предизвикателството е поставено с цел постигане на постоянство и търпение, тренировка за изграждане на художествен навик и себеопознаване.
Lusus Naturae
Юлиан Станкулов
Избраните сюжети: Дяволското гърло, нос Калиакра Чудните скали, Каменна сватба, Тримата братя, Белоградчишките скали Рилските езера, пещера Утроба, Очите на бога представят природни феномени, чиито познати изображения днес са се трансформирали от символи на духовното в икони на масовата туристическа култура. Въпреки това те запазват своето сакрално значение заради тяхната емоционална и енергийна мощ, която не може да бъде подменена с нищо материално в момента, в който се озовем пред тях. Техните наименования произлизат от прилика им с части на човешкото тяло, както и от митове и легенди, натоварени психологически и закодиращи културата на човешката история.
Темата на серията от пейзажи Lusus Naturae, от лат. Игри на природата, препраща към полисемантичността на думата природа. От една страна тя е всичко, съставено от органичен материал, което ни заобикаля: живи организми, естествени образования, физични явления и феномени. От друга използваме думата за общо нарицателно на принципите по които е съставен света, като сила, определяща вроденото и/или придобито поведение на живите същества. В този смисъл говорим и за човешката природа, за нашите нрави и темперамент, които можем да обобщим с превода, от латински, на думата „natura” – „раждането на характера“.
Избора на завесите от плат като основа за живописта е синхронизирана с опита за обективиране на въображаемата, но съществуваща, бариера създадена от индивидуалността на човешката природа. Мимезистичния подход на пресъздаване на реалността контрастира с етествените нагъвания на материала, пресъздавайки резултатите от деформациите получени от субективизирането на действителността.
В изложбата „Дизайн на персонажи“ участват 13 творци успешно преминали обучението „Дизайн на персонажи за продукция“ водено от Мартин Пунчев и организирано от Cgzen. По време на курса авторите са научили как да придадът облик на своите идеи като започват от силует, преминават през бързи скици и разработват детайлен 3D макет на уникален персонаж.
Най-добрите проекти са превърнати във физически макети чрез висококачествено 3D принтиране, а дизайнерски играчки ще може да видите в пространството на Арт лаборатория до края на януари 2017.
„Най-същественото е невидимо за очите“, твърди Малкият принц на Екзюпери. Малките художници, които се включиха в конкурса на Двама с мама и Арт Лаборатория „Нарисувайте ни… Малкият принц“ уловиха не само най-същественото за Принца, но и за света, който ни заобикаля!
Победителите в конкурса получиха наградите си, а творбите на малките художници вече са изложени в галерия ART LAB.
Понеделник е почивен ден за повечето художествени галерии в столицата, а това че е и високосна (29.03.2016) го прави още по-съблазнителен избор за запомняща се първа изява. Laboritas е названието на първата обща изложба на група Laboro. Младите художници, които стоят и зад създаването на Центъра за изкуство “Арт лаборатория”, се обединяват зад идеята за изкуството като работен експеримент.
Заглавието на изложбата е своеобразна игра на думи. Изхождайки от термина Romanitas, с който древните римляни са наричали съвкупността от културно-политическите си концепции и практики, Laboritas цели да утвърди групата като единство на художествени възгледи, идеи и цели. Същевременно заглавието задава и таматичната насока на изложбата – въпросът за идентичността и принадлежността. Посредством разнообразните художествени форми и похвати, авторите придават визуален израз на своите виждания свързани със самоопределянето и самовъзприемането, което може да бъде личностно, групово или дори национално.
В изложбата ще може да видите както произведения в класическите жанрове живопис, графика, скулптура и съвременни форми на изкуство като видео арт и инсталация. Сред авторите са Юлиан и Ялмур Станкулови, Момчил Доневски, Михаела Каменова, Ивайло Христов и др.